Dvacátá a třicátá léta 20. století se stala vrcholem modernistického myšlení, kdy ornamenty a historizující slohy vystřídaly jednoduché geometrické formy, které ovlivnily vývoj architektury na celém světě. Architekt Alvar Aalto (1898–1976) byl nejvýznamnějším severským představitelem tzv. organického funkcionalismu. Jeho tvorba citlivě spojovala funkcionalistické principy s lidským měřítkem, přírodními materiály a důrazem na harmonii člověka s krajinou.
Alvar Aalto se narodil ve Finském městečku Kuortane nedaleko Seinäjoki. Brzy nato se rodina přestěhovala do města Jyväskylä, kde Aalto studoval místní lyceum. Po absolvování studia architektury na Technické univerzitě v Helsinkách v roce 1921 se vrátil do Jyväskylä, kde si otevřel svou první architektonickou kancelář.
Raná Aaltova tvorba vycházela ze severského klasicismu, který se projevoval pevnými objemy, symetrií a dekorativními prvky inspirovanými neoklasicismem. Postupně však začal opouštět historizující jazyk a přikláněl se k principům funkcionalismu. Tento přerod se plně projevil na přelomu 20. a 30. let, kdy vznikla jeho první důležitá modernistická díla: například budova redakce Turun Sanomat (1930) a sanatorium v Paimiu (1933), která ho uvedla na mezinárodní architektonickou scénu. Aalto pomohl zprostředkovat image Finska na mezinárodní úroveň také svými výstavními pavilony pro Mezinárodní výstavu v Paříži v letech 1936–1937 a pro Světovou výstavu v New Yorku v roce 1939.
Aalto se již od mládí věnoval malbě i sochařství a udržoval blízké kontakty s řadou významných umělců, mimo jiné s Georgem Braquem, Fernandem Légerem nebo Maxem Ernstem. Právě jeho vztah k výtvarnému umění pomáhá lépe porozumět osobitému výrazu jeho architektury, která místo striktní geometrie sází na tvorbu atmosféry a nálad. Jeho estetika není v rozporu s požadavky funkce, ale je spíše její živou součástí. Přísná modernistická geometrie a bílé plochy se mění ve složitou souhru prostorů, forem a textur.
Kromě architektury byl Aalto významný i v oblasti nábytkového a produktového designu. Společně se svou ženou Aino Aalto (1894–1949), se kterou se oženil roku 1925, založil značku Artek, která dodnes vyrábí ikonické kusy, jako například slavnou stoličku Stool 60 nebo křeslo Paimio navržené pro stejnojmenné sanatorium.