ANDREJ BĚLOCVĚTOV / BELOTSVETOV (1923 PRAHA – 1997 PRAHA), velká retrospektiva v Českém Krumlově

Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC
Andrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESACAndrej Bělocvětov/Belocvetov, zdroj: ESAC

Geniální introvert žijící od 70. let 20. století v pražské izolaci, zcela uzavřený světu. Jeho neochota podřídit se atmosféře totalitního režimu byla tvrdě vykoupena zákazem výstav i zákazem prodeje jeho děl. Jeho tvorbu obdivoval proslulý fotograf Josef Sudek i výtvarník a jeden z kandidátů na prezidenta České republiky Vladimír Franz. Retrospektivní výstava k blížícímu se 100. výročí umělcova narození přináší v prostorách českokrumlovského Egon Schiele Art Centra více než 200 Bělocvětovových prací

Andrej Bělocvětov se narodil roku 1923 v Praze ruským emigrantům s argentinským občanstvím. Tatínek, úspěšný podnikatel, a maminka, klavírní virtuoska, trávili v hlavním městě tehdejšího Československa delší pracovní a studijní pobyt. Syn Andrej navštěvoval ruské gymnázium v Praze a soukromě studoval malbu. Zdá se to neuvěřitelné, ale dalších dvacet let prožil v Čechách jako běženec s tzv. Nansenovým pasem, české občanství mu bylo uděleno teprve roku 1962!

 

Během války se spřátelil s fotografem Josefem Sudkem, který se později stal také Bělocvětovovým mecenášem a sběratelem umělcovy tvorby. Mladíkovy práce ovšem obdivovali také malíř Jan Zrzavý nebo sochař Karel Lidický. Díky jim se pravidelně účastnil pražského uměleckého života. Stýkal se také se Spořilovskými surrealisty a na konci války se účastnil Pražského povstání. Poté byl bez zkoušek přijat na pražskou Akademii výtvarných umění, kterou posléze opustil, protože ji nepovažoval za přínosnou pro svůj další umělecký vývoj.

 

I když režim, který v zemi nastoupil po roce 1948 všemožně házel Bělocvětovovi klacky pod nohy, opakovaně zamítal umělcovy žádosti o udělení českého občanství a kladl překážky i jeho sňatku, našla se i řada světlých okamžiků jeho života. V roce 1952 získal ateliér v domě, který sousedil se zahradním ateliérem avantgardní sochařky Hany Wichterlové; prakticky naproti přes ulici docházel malíř navštěvovat svého přítele Josefa Sudka a zejména tzv. hudební úterky v Sudkově fotoateliéru. Sudek také často fotografoval Bělocvětova při práci, a právě těmto snímkům poskytla českokrumlovská výstava rovněž prostor.

 

Hudební talent, zděděný po mamince, umožnil Bělocvětovovi tzv. barevné slyšení (synestezii), což se samozřejmě odráželo i v malířově tvorbě. Malíř se přitom nevyhýbal různým stylům a ani experimentům.

Ve 40. letech se věnoval především zátiším a portrétům, především z existenčních důvodů, ale věnoval se také krajinomalbě. Odborníci v jeho díle rozeznávají vlivy impresionismu, expresionismu a kubismu.

 

Na přelomu 40. a 50. let Bělocvětova zaujal magický realismus se surrealismem, tvoří velkoplošná novoklasicistní plátna i kubizující portréty.

 

V čase přelomu 50. let a v 60. letech jej zaujala tzv. gestická malba, abstraktní expresionismus a dripping Jacksona Pollocka, tomu však dodává vlastní figurativní obsah.

 

V 70. letech maluje v duchu syntézy svých dosavadních stylů a hledá stále novou formu, díla lze označit jako postmoderní. Umělec se zároveň uzavírá světu a odchází do dobrovolné izolace.

 

V 80. letech po dobu téměř jedné dekády prakticky nepracuje, mimo jiné z důvodů depresí a horšícího se zdravotního stavu.

 

Posametová 90. léta přinesla autorův návrat k tvorbě s obnovenou invencí a silou, Bělocvětov maluje obrazy plné poezie, barev a různě experimentuje. Jeho tvorba konečně dochází zaslouženého ocenění.

 

 

Retrospektivní výstava, zaměřená na reprezentativní průřez Bělocvětovovou tvorbou, se koná v českokrumlovském Egon Schiele Art Centru od 12.4.2022 do 31.12.2022. Na výstavě je možné rovněž zakoupit obsažný katalog nazvaný Dvousvazková monografie Andrej Bělocvětov, I. obrazy. II. kresby (Vydal Zámek Týnec, 2008).

Autor: 
David Růžička - 8.7.2022