Geniální introvert žijící od 70. let 20. století v pražské izolaci, zcela uzavřený světu. Jeho neochota podřídit se atmosféře totalitního režimu byla tvrdě vykoupena zákazem výstav i zákazem prodeje jeho děl. Jeho tvorbu obdivoval proslulý fotograf Josef Sudek i výtvarník a jeden z kandidátů na prezidenta České republiky Vladimír Franz. Retrospektivní výstava k blížícímu se 100. výročí umělcova narození přináší v prostorách českokrumlovského Egon Schiele Art Centra více než 200 Bělocvětovových prací
Andrej Bělocvětov se narodil roku 1923 v Praze ruským emigrantům s argentinským občanstvím. Tatínek, úspěšný podnikatel, a maminka, klavírní virtuoska, trávili v hlavním městě tehdejšího Československa delší pracovní a studijní pobyt. Syn Andrej navštěvoval ruské gymnázium v Praze a soukromě studoval malbu. Zdá se to neuvěřitelné, ale dalších dvacet let prožil v Čechách jako běženec s tzv. Nansenovým pasem, české občanství mu bylo uděleno teprve roku 1962!
Během války se spřátelil s fotografem Josefem Sudkem, který se později stal také Bělocvětovovým mecenášem a sběratelem umělcovy tvorby. Mladíkovy práce ovšem obdivovali také malíř Jan Zrzavý nebo sochař Karel Lidický. Díky jim se pravidelně účastnil pražského uměleckého života. Stýkal se také se Spořilovskými surrealisty a na konci války se účastnil Pražského povstání. Poté byl bez zkoušek přijat na pražskou Akademii výtvarných umění, kterou posléze opustil, protože ji nepovažoval za přínosnou pro svůj další umělecký vývoj.
I když režim, který v zemi nastoupil po roce 1948 všemožně házel Bělocvětovovi klacky pod nohy, opakovaně zamítal umělcovy žádosti o udělení českého občanství a kladl překážky i jeho sňatku, našla se i řada světlých okamžiků jeho života. V roce 1952 získal ateliér v domě, který sousedil se zahradním ateliérem avantgardní sochařky Hany Wichterlové; prakticky naproti přes ulici docházel malíř navštěvovat svého přítele Josefa Sudka a zejména tzv. hudební úterky v Sudkově fotoateliéru. Sudek také často fotografoval Bělocvětova při práci, a právě těmto snímkům poskytla českokrumlovská výstava rovněž prostor.
Hudební talent, zděděný po mamince, umožnil Bělocvětovovi tzv. barevné slyšení (synestezii), což se samozřejmě odráželo i v malířově tvorbě. Malíř se přitom nevyhýbal různým stylům a ani experimentům.
Ve 40. letech se věnoval především zátiším a portrétům, především z existenčních důvodů, ale věnoval se také krajinomalbě. Odborníci v jeho díle rozeznávají vlivy impresionismu, expresionismu a kubismu.
Na přelomu 40. a 50. let Bělocvětova zaujal magický realismus se surrealismem, tvoří velkoplošná novoklasicistní plátna i kubizující portréty.
V čase přelomu 50. let a v 60. letech jej zaujala tzv. gestická malba, abstraktní expresionismus a dripping Jacksona Pollocka, tomu však dodává vlastní figurativní obsah.
V 70. letech maluje v duchu syntézy svých dosavadních stylů a hledá stále novou formu, díla lze označit jako postmoderní. Umělec se zároveň uzavírá světu a odchází do dobrovolné izolace.
V 80. letech po dobu téměř jedné dekády prakticky nepracuje, mimo jiné z důvodů depresí a horšícího se zdravotního stavu.
Posametová 90. léta přinesla autorův návrat k tvorbě s obnovenou invencí a silou, Bělocvětov maluje obrazy plné poezie, barev a různě experimentuje. Jeho tvorba konečně dochází zaslouženého ocenění.
Retrospektivní výstava, zaměřená na reprezentativní průřez Bělocvětovovou tvorbou, se koná v českokrumlovském Egon Schiele Art Centru od 12.4.2022 do 31.12.2022. Na výstavě je možné rovněž zakoupit obsažný katalog nazvaný Dvousvazková monografie Andrej Bělocvětov, I. obrazy. II. kresby (Vydal Zámek Týnec, 2008).