Bienále Benátky 2022 - nejprestižnější přehlídka umění na světě, Československý pavilon je jediný zavřený, Česká republika je zastoupena jen několika jednotlivci, není to málo?

Vstup do hlavní budovy, foto: Zdena RůžičkováVstup do hlavní budovy, foto: Zdena Růžičková
Československý Pavilon, foto: Zdena RůžičkováČeskoslovenský Pavilon, foto: Zdena Růžičková
Toyen; foto: Man Ray kol. 1929Toyen; foto: Man Ray kol. 1929
Toyen, Střelnice, 1939–1940, foto: https://www.labiennale.org/Toyen, Střelnice, 1939–1940, foto: https://www.labiennale.org/
Autoportrét M. Bartuszové, foto: Gabriel Kladek  /  Bez názvu, 1986, sádra; foto: Soňa Bartuszová Autoportrét M. Bartuszové, foto: Gabriel Kladek  /  Bez názvu, 1986, sádra; foto: Soňa Bartuszová
Maria Bartuszová, Bez názvu, z cyklu Nekonečné vejce, 1985, sádra; foto: Soňa Bartuszová  Maria Bartuszová, Bez názvu, z cyklu Nekonečné vejce, 1985, sádra; foto: Soňa Bartuszová 
Rony Plesl v kostele Santa Maria della Visitazione • zdroj: https://www.ronypleslbiennale.com/Rony Plesl v kostele Santa Maria della Visitazione • zdroj: https://www.ronypleslbiennale.com/
Daniel Pešta, foto: https://cavu.cz/Daniel Pešta, foto: https://cavu.cz/
Daniel Pešta, Ecce Homo, 2018-2019, olej na plátně; foto: https://danielpesta.com/Daniel Pešta, Ecce Homo, 2018-2019, olej na plátně; foto: https://danielpesta.com/

V Benátkách se opět koná prestižní bienále umění. Na největší světové výstavě vystavuje 213 umělců z 58 zemí světa. Více než 180 z těchto umělců se dosud nikdy mezinárodní výstavy neúčastnilo. Vystaveno je na 1433 děl a speciálně pro bienále je vytvořeno 80 nových projektů. Poprvé se ve své 127leté historii bienále účastní více žen a genderově nekonformních umělců.

Program 59. ročníku pod titulem „The Milk of Dreams“ se inspiruje stejnojmennou knihou surrealistické umělkyně Leonory Carringtonové, která popisuje magický svět, kde se každý může měnit, transformovat, stát se něčím anebo někým jiným. Výstava nabízí pomyslnou cestu přes metamorfózu těl a definici lidské bytosti. Podle hlavní umělecké ředitelky Cecile Alemani se bude snažit odpovědět na některé z otázek – Jak se mění definice člověka? Co tvoří život a co odlišuje zvířata, rostliny, lidi? Jaké jsou naše povinnosti vůči planetě, ostatním lidem a různým organismům, se kterými žijeme? A jak by život vypadal bez nás?

Na poslední otázku můžeme odpovědět, že Benátské bienále je bez nás, tedy bez Česko-Slovenského pavilonu od architekta Vladimíra Novotného, který je situovaný ve středu parku Giardini s nejvyšší návštěvností. V srpnu 2019 na pavilon spadl strom a od té doby se nic neděje. U zamřížovaného vstupu je pouze cedule s informací o rekonstrukci, která neprobíhá. Národní galerie v Praze a Slovenská národní galerie nebyly schopné zajistit během rekonstrukce společného pavilonu pronájem jiných prostor nebo vyřešit situaci jiným způsobem například využitím venkovních prostor kolem budovy. Zmizeli jsme tak jako země se silnou kulturní a uměleckou scénou z nejprestižnější přehlídky umění světa i když aktuálně předsedáme EU.

Jedinou dobrou zprávou je fakt, že současné bienále představuje i historická díla zapůjčená z jiných muzeí a sbírek, která jsou instalovaná spolu se současnými díly v hlavním výstavním sále. Český divák tedy může obdivovat díla od Toyen (Marie Čermínové), jedné z nejvýznamnějších českých umělkyň 20. století, jejíž díla se na trhu prodávají za rekordní částky (aktuálně nejdražším prodaným dílem od Toyen je olej Cirkus, 1925, který se vydražil v roce 2021 na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery za úctyhodných 79 557 500 Kč).

Další československá výtvarnice Maria Bartuszová původem Češka, doma takřka neznámá, která spojila svůj život a tvorbu se Slovenskem, je na bienále zastoupena dílem ze sádry, jakožto jejím hlavním sochařském materiálem. Maria objevila techniku odlévání sádry do gumových forem – balonků, kondomů a pneumatik a dnes patří k nejoceňovanějším umělkyním 20. století.

Současnou tvorbu představí Rony Plesl, český designér, jehož projekt nazvaný „Stromy rostou z nebe“ byl vybrán mezinárodní porotou jako oficiální součást sekce Collateral Events. Instalace je tvořena čtyřmi monumentálními skleněnými plastikami, které jsou situovány v prostorech renesančního kostela Santa Maria della Visitazione v benátské čtvrti Dorsoduro.

Daniel Pešta, český vizuální umělec, vystavuje v Palazzo Bembo a v Palazzo Mora. Obdivovat můžete jeho panoramatický obraz „Ecce Homo“, který je reakcí na nevratné klimatické změny na naší planetě, reliéfní akrylový blok „Stěna života“ či obraz „Big Bang“, který je složený ze stovek propletených nahých figur, které jsou zality do transparentní epoxidové hmoty. Reliéf je pojatý jako oslava smyslnosti, ke které patří radost a tolerance, ale také vypovídá o tom, že zachování lidské existence je největší výzva člověka a skutečným smyslem našeho bytí.

Bienále můžete navštívit od 23. dubna do 27. listopadu 2022.

Autor: 
Zdena Růžičková - 19.8.2022