Božské stvoření světa na jediném plátně: mimořádný obraz, ve kterém vzniká život, bude na podzim dražen v aukci

Václav Boštík, Genesis 1, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Genesis 1, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery

Tři elitní díla se stejným názvem a fascinujícím motivem. Otázkami kosmologického procesu a božského stvoření světa se zabýval Václav Boštík při tvorbě obrazů ze souboru Genesis. Jeden z nich bude dražen na podzim v pražské aukci, veřejnost dostane nevídanou příležitost spatřit zrod veškerého života v precizním abstraktním provedení.  

Málokterý český umělec přesáhnul svojí tvorbou hranice evropského malířství, jako právě Václav Boštík (1913 Horní Újezd – 2005 Praha). U jeho pláten bychom mohli rozjímat nad filosofickými a teologickými otázkami, meditovat i se zamýšlet nad rozsahem uměleckého tvoření samotného. Přesně to byly také Boštíkovi vize a cíl směřování jeho obrazů, jejichž proces vzniku by se dal přirovnat téměř k vědeckým pokusům. Ve svém ateliéru v Pařížské ulici v Praze si pohrával s jednotou člověka a Boha, hledal cestu ke světu prvotní zkušenosti i univerzální nadosobní řád. To, co Boštíkovy obrazy propojuje, je však minimalismus ztvárnění těchto jinak nekonečně rozsáhlých témat. Umělec se totiž stále silněji snažil potlačovat zrakovou stránku svých děl a zvyšovat tím pozornost na předměty a jevy neomezující se limity malířovy mysli. Proto také mezi hlavní prvky jeho tvorby překvapivě řadíme zdánlivě prostý tvar kruhu, kterým s oblibou vyjadřoval nebe a čtverec, zastupující zemi. Pomocí ojedinělého chápání abstrakce se mu však podařilo odhalovat ty stránky skutečnosti, které dříve zraku běžného člověka unikaly.

Nevídaná hloubka sálá také z jedněch z nejzásadnějších prací, které malíř kdy vytvořil. Soubor Genesis, jehož název pramení z odstavce první knihy Mojžíšovy, je právem vysoce ceněn pro svou mimořádnost a uměleckou hodnotu. Každé ze tří stejnojmenných pláten přitom představuje jeden převratný moment a možný klíč ke všem odpovědím po vzniku a stvoření světa. Na prvním z uvedeného souboru děl je znázorněn čtverec v centru oválu, ze kterého sálá světlo. Na druhé dílo Boštík umístil šedý ovál, ve kterém se mezi sebou mísí tma se svým protikladem. Ve třetím díle z temného oválného prostoru prosvítají zelené hvězdy a body, jež mají své vnímatele odkazovat na samotný vznik rostlinné a živočišné říše. Právě třetí uvedený výtvarný klenot ze souboru Genesis bude vystaven na podzim v proslulé pražské galerii a aukční síni Adolf Loos Apartment and Gallery ve výstavních prostorech EXPO 58 ART v Letenských sadech. Dražitelé poté dostanou 10. listopadu neopakovatelnou příležitost utkat se o tuto raritu na trhu umění v aukci. Je to pravděpodobně tak poslední možnost pro veřejnost shlédnout toto unikátní Boštíkovo dílo.

Václav Boštík byl předním představitelem lyrického proudu poválečné abstrakce a v oblasti výtvarného umění zanechal výraznou stopu. Vystudoval na Akademii výtvarných umění v Praze jako žák prof. Willi Nowaka. Byl významným členem Umělecké besedy, na jejíž skupinové výstavě byla mimo jiné vystavena roku 1995 i díla ze souboru Genesis a jedním ze zakládajících členů skupiny UB 12, která měla silný vliv na vývoj umění v bývalém Československu. V roce 1991 byl jmenován rytířem Řádu umění a literatury. O čtyři roky později obdržel za svoji uměleckou činnost také Cenu Františka Kupky. V roce 2004 mu byla prezidentem republiky udělena Medaile Za zásluhy v oblasti umění (I. stupně). 

Autor: 
Klára Pokorná, 1.10.2024