Důležitý obraz Karla Černého vystaven v pavilonu Expo 58 Art

Karel Černý, Milenci u rybníka, 1951, olej na plátně, zdroj: Adolf Loos Apartment and GalleryKarel Černý, Milenci u rybníka, 1951, olej na plátně, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Karel Černý, Milenci u rybníka, 1951, olej na plátně, detail, zdroj: Adolf Loos Apartment and GalleryKarel Černý, Milenci u rybníka, 1951, olej na plátně, detail, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Karel Černý, Milenci u rybníka, 1951, olej na plátně, detail signatury, zdroj: Adolf Loos Apartment and GalleryKarel Černý, Milenci u rybníka, 1951, olej na plátně, detail signatury, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery

Po více než půl století je opět možné umění Karla Černého (1910–1960) obdivovat stylově v krásném Československém pavilonu EXPO 58 z bruselské výstavy, na které za svého života vystavoval. Tentokrát však již nikoliv v Bruselu, ale v pražských Letenských sadech, kde sídlí prestižní aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery.

Černý nepatřil k umělcům, kteří by měli lehký život. Trpěl osamoceností a bolestmi páteře – proto chodil údajně i hrbatý. Nejprve se vyučil mechanikem, měl však velké nadání a byl přijat na Akademii výtvarných umění, kde studoval u Jakuba Obrovského. Známý kritik Jindřich Chalupecký obdivoval jeho svébytný talent. 

Obraz "Milenci u rybníka" z roku 1951 patří mezi Černého vrcholná mistrovská díla. Umělec v něm vyobrazil v prvním plánu objímající se pár, v druhém plánu vidíme rozlehlou plochu rybníka a ve třetím plánu jsou vidět lesy a vzdálené stavení s červenou střechou. Nad lesem je vyobrazen měsíc v úplňku.

Pevná, stylizovaná linka Černého štětce sumarizuje tvary do obrysů, které mohou připomenout obrazy francouzského malíře Fernanda Légera. Není tomu náhodou, Karel Černý jezdil totiž po skončení 2. světové války opakovaně do Paříže, kde se jistě s Légerovým dílem seznámil. Samotná dvojice milenců je ve tváři značně kubisticky stylizovaná a může připomenout africké dřevěné masky či experimenty Picassovy.

Hlavním námětem romanticky laděného obrazu, který nám může připomenout i první sloky Máchova Máje, je kromě kubisticky tvarované dvojice až abstraktní monochromní modř rybníka, nad níž se hypnoticky vznáší měsíc. Využití modré barvy v obraze odkazuje až k abstraktním lyrickým experimentům Yvese Kleina, avšak Černý zůstává věrný figurativní kompozici.

Pozoruhodností je použití písmena Š v signatuře obrazu v levém horním rohu obrazu, které odkazuje na dívčí jméno umělcovy matky Šíchová. Na rozdíl od mnoha umělců, kteří se museli svému dílu věnovat proti vůli svých rodičů, totiž Černý nalezl pro své umělecké nadání u matky pochopení a jeho talent podporovala. Proto se ji později ve svém díle odvděčil tím, že první písmeno jejího jména uváděl za svou signaturu.

Termín aukce: 19. března 2023 od 16 hodin

Místo konání aukce: Výstavní síň Expo 58 ART, Letenské sady 1500/80, 170 00 Praha 7

 

Předaukční výstava v Expo 58:

18. února - 18. března 2023 (Po – Ne 10:00 – 18:00)
19. března 2023 (10:00  15:30)
otevřeno denně včetně sobot, nedělí a svátků

 

Kontakt:

Adolf Loos Apartment and Gallery

U Starého hřbitova 40/6, 110 00 Praha 1

email: loos@aloos.cz

 

Více na: aloos.cz

Autor: 
David Bareš - 24.2.2023