Dvě Boštíkovy cesty k řádu a tichu – od částic ke kruhu v prostoru výstavní síně EXPO 58 ART

Bez názvu, Václav Boštík, olej na plátně, 18 x 28,5 cm. Zdroj: Adolf Loos Apartment and GalleryBez názvu, Václav Boštík, olej na plátně, 18 x 28,5 cm. Zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
In principio, Václav Boštík, olej na plátně, 115 x 141 cm. Zdroj: Adolf Loos Apartment and GalleryIn principio, Václav Boštík, olej na plátně, 115 x 141 cm. Zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery

Významný český malíř Václav Boštík je na předaukční výstavě v Expo 58 ART zastoupen dvěma díly, která zachycují dvě rozdílné fáze jeho umělecké cesty – od experimentální struktury k duchovní harmonii kruhu.

Obraz Bez názvu z roku 1963 zachycuje fázi rané Boštíkovy tvorby, v níž se pohyboval mezi abstraktním prostorem a znakem, hledal nové vyjádření pro neviditelné procesy a stavy. V malém formátu vytvořil síť jemných linií a uzlových bodů, připomínající pohyb částic nebo záznam fyzikálního děje. Geometrická struktura působí dojmem vnitřního napětí, kde tvar i barva koexistují v harmonii s podkladem. Boštík zde zkoumal vztah mezi plochou a tvarem – přičemž obraz chápal jako novou skutečnost, která má schopnost růst, rozvíjet se a vstřebávat významy.

Václav Boštík patřil k zakladatelům skupiny UB 12 a jeho tvorba měla hluboký filozofický rozměr. Vedle výtvarného umění se zajímal o matematiku, astrologii i náboženství. Věřil, že obraz má potenciál zprostředkovat univerzální řád, přesahující lidské vnímání. Jeho malířská cesta vedla k čím dál větší úspornosti a pokusu potlačit individuální stopu ve prospěch sdílené duchovní zkušenosti.

Tento přístup se naplno projevil ve větším díle In principio z roku 1989, které patří do cyklu inspirovaného mandalami – kruhovými schématy s duchovním významem. Motiv kruhu a čtverce zde tvoří základní kompoziční prvek. Obraz vyzařuje klid a soustředění. Jasný střed a jeho přechod do okolního světla vytvářejí dojem meditativního záření, které diváka vtahuje do vnitřního prostoru. Boštík se při tvorbě těchto obrazů inspiroval nejen východní filozofií, ale také psychologií C. G. Junga, který viděl v mandale archetyp celistvosti a v propojení kruhu a čtverce symbol lidského Já a jeho vztahu ke světu.

Boštík se však záměrně vyhýbal jednoznačnému výkladu. Nechtěl, aby byly jeho obrazy vnímány jako ilustrace duchovních pravd, a vyhýbal se i symbolice barev. Přesto výběr jemných odstínů a jejich vztah ke kompozici napovídá o autorově hluboké vnitřní zkušenosti a zaujetí pro řád skrytý pod povrchem věcí.

Obě malby – Bez názvu (1963) a In principio (1989) – jsou v současnosti k vidění ve výstavní síni EXPO 58 ART v Praze, kde tvoří součást Jarní výběrové aukce umění pořádané aukční síní Adolf Loos Apartment and Gallery.

Aukce se uskuteční v neděli 13. dubna 2025 od 16:00 hodin, ovšem zájemci mohou obě Boštíkovy práce obdivovat už dříve na předaukční výstavě, která je otevřená veřejnosti od 12. března do 12. dubna 2025, denně od 10:00 do 18:00, včetně víkendů a svátků. V den konání aukce, 13. dubna, je výstava přístupná od 10:00 do 15:30.

Autor: 
Viktorie Kosejková - 9.4.2025