Vladimír Lekeš, jako hlavní autor, spolu s několika spolupracovníky napsal a na svoje náklady vydal po mnoha letech práce Soupis olejomaleb Františka Kupky. Tím ho ochránil před falzifikátory. Pomohl Georgi Waldesovi, nejstaršímu synovi mecenáše umění Jindřicha Waldese, který měl největší sbírku Kupkových děl s dokončením polistopadových restitucí. Společně také darovali bronzové busty Františka Kupky, které se staly základem Kupkových pomníků v Opočně a pařížském Puteaux. S Kupkovými díly pracuje celý život a je jako jediný český znalec uveden v prestižním Guide international des experts et spécialistes vydávaném ve Francii.
Galerista Vladimír Lekeš dlouhodobě podrobně studuje dílo Františka Kupky, jednoho ze zakladatelů moderního abstraktního malířství. V posledních letech Kupkova díla silně rezonují na českých a zahraničních trzích a prodávají se za až stamilionové částky. Bylo by tomu však tak, kdyby neexistoval Catalogue raisonné neboli obsáhlý, komentovaný soupis všech veřejnosti neznámých ale i publikovaných a vystavovaných olejomaleb malíře, díky kterému jsou prakticky všechna jeho díla popsána tak, aby je mohly spolehlivě identifikovat třetí strany? Dozajista je to mravenčí práce a tyto soupisy hrají důležitou roli při ověřování pravosti. Vladimír Lekeš završil svůj dlouholetý badatelský zájem a napsal ve spolupráci s držitelem autorských práv Františka Kupky – francouzskou státní společností Adagp Paříž, rakouskou Národní galerií Belvedere, NG Praha a Konig Books London Soupis olejomaleb Františka Kupky
Tento jediný, oficiálně držitelem autorských práv malíře schválený, ucelený Soupis pomohl studentům, kunsthistorikům, galeristům, badatelům, obchodníkům s uměním i novinářům v jejich práci. Pomohl také široké veřejnosti, a zejména sběratelům, orientovat se rychle v díle Františka Kupky a zcela zásadním způsobem ochránil Kupkovy olejomalby před falzifikátory a různými rádoby „experty“.
K napsání knihy mohlo vést Vladimíra Lekeše také silné pouto přátelství s nejstarším synem Jindřicha Waldese, Georgem (Jiřím) Waldesem, kterého obchodně zastupoval při prodejích a restitucích uměleckých děl. Jeho otec, továrník Jindřich Waldes, založil slavnou značku Koh-i-noor a vybudoval světové impérium výroby tzv. patentek. Jejich výrobky byly známé po celém světě. Waldes byl od počátku jediným Kupkovým velkorysým podporovatelem, propagátorem jeho umění a pomohl Kupkovi přežít v nejhorších dobách. První sérii kreseb koupil Waldes od Františka Kupky v březnu 1919, kdy se seznámili v Paříži, postupně od malíře získal na 24 olejů, přes 260 akvarelů a kreseb. Jejich setkání postupně přerostlo v srdečné přátelství (o čemž svědčí bohatý archiv se stovkami dopisů včetně několika fotografií jejich osobní korespondence). Navštěvovali se ve svých domovech, ať již v Praze či v Puteaux, kde Kupka bydlel. Waldesova sbírka Kupkových děl byla nejvýznamnější sbírkou na světě a dnes tvoří základ sbírky Kupkových obrazů v Národní galerii v Praze. Část této sbírky po restituci (roku 1996 z Národní galerie v Praze) získala Národní galerie od pana George Waldese, syna Jindřicha Waldese, zpět darem.
Vladimír Lekeš s Georgem Waldesem společně darovali bronzové busty malíře pro dva pomníky Františka Kupky umístěné do dvou zásadních míst Kupkova života, českého Opočna a francouzského Puteaux. V červnu roku 2017 proběhlo slavnostní odhalení pomníku tohoto významného malíře ve městě Opočno, které je rodištěm Františka Kupky. Následně v září 2017 proběhlo slavnostní odhalení druhého identického pomníku ve francouzském městě Puteaux, které jej tak symbolicky spojuje s městem Opočno. Městečko Puteaux leží na levém břehu řeky Seiny v blízkosti Paříže, kde měl František Kupka svůj domek s ateliérem a strávil zde většinu svého života.