Galerie Liberec v těchto dnech hostí výstavu s názvem Jízlivá něha Naděždy Plíškové, která připomíná dílo jedné z nejvýraznějších osobností českého výtvarného umění druhé poloviny 20. století.
Naděžda Plíšková (1934–1999), kreslířka, grafička a sochařka, vstoupila na uměleckou scénu začátkem šedesátých let a velmi rychle se stala vyhledávanou autorkou, jejíž práce byly vystavovány nejen v prestižních českých, ale i zahraničních galeriích. Za ikonická díla z období poválečné moderny se považují její grafiky Mona Lisa či Můj manžel, které s lehce sarkastickým nadhledem komentují svět kolem ní. Ironie a jemně jízlivý humor jsou ostatně rysem, který prostupuje celou její tvorbu, a to bez ohledu na to, zda se jedná o hravé kresby šedesátých let, nebo o vážnější práce z pozdějšího období.
Nástup normalizace v sedmdesátých letech však její umělecký vzestup rázem přerušil. Tvrdá cenzura a uzavření oficiálních výstavních prostor pro nepohodlné autory znamenaly, že po dvě desetiletí se její práce objevovaly jen sporadicky, většinou v menších městských či krajských galeriích.
Teprve devadesátá léta přinesla Plíškové, stejně jako dalším cenzurovaným umělcům, návrat na scénu a nové umělecké impulzy. Bylo to však zároveň období, kdy bojovala s vážnou nemocí, která jí bránila plně rozvinout tvůrčí energii. Věnovala se tehdy též literatuře. Vydala tři sbírky poezie, z nichž poslední vyšla až posmrtně.
Výstava v Galerii Liberec sleduje autorčin příběh od raných studijních kreseb přes slavné grafiky a plastiky 60. let až po pozdní díla devadesátých let, kdy její tvorba nabývá na vážnosti a zhutňuje se pod vlivem osobních prožitků. Návštěvník má možnost vidět, jak se v jejím díle prolíná humor s melancholií, nadsázka s vážnými existenciálními tématy.
Jízlivá něha Naděždy Plíškové je nejen příležitostí znovu objevit dílo této výjimečné umělkyně, ale i pozvánkou k zamyšlení nad tím, jak ironie a vtip mohou být prostředkem k hlubokému, někdy i bolestnému, sdělení. Galerie Liberec tak nabízí jedinečný pohled na autorku, jejíž tvorba je stejně aktuální dnes, jako byla před půlstoletím.