Očištěný Modigliani nabízí moderní pohled nejen na ženu

Pohled do expozice, zdroj: Museum Barberini, © David von Becker
Pohled do expozice, zdroj: Museum Barberini, © David von Becker
Pohled do expozice, zdroj: Museum Barberini, © David von Becker
Amedeo Modigliani, Elena Povolozky, 1917 Olej na plátně, 64,77 x 48,58 cm, zdroj: Phillipsova sbírka, Washington, D.C., © akg-images / Album
Amedeo Modigliani, Sedící akt, 1916 Olej na plátně, 92,4 x 59,8 cm, zdroj: The Courtauld, Londýn (Samuel Courtauld Trust), © Courtauld / Bridgeman Images

Modigliani: Moderní pohled. Výstava fenomenálního rozsahu v postupimském Muzeu Barberini nabízí současný úhel pohledu na velikána pařížské avantgardy. Novinkou je i zasazení do kontextu tvorby dalších slavných jmen z Paříže na počátku 20. století.

56 Modiglianiho děl a 33 obrazů nejvýznamnějších uměleckých osobností dané doby. Těžištěm jsou samozřejmě vyobrazení žen – a to nejen slavných aktů. Výstava bourá mýty o jejich voyerské podobě. Naopak i v případě zobrazení nahoty Modigliani nabízí především pohled na moderní sebevědomou emancipovanou ženu a její moderní podobu. Postupimské Muzeum Barberini tedy připravilo naprosto průlomovou výstavu.

Amedeo Modigliani jako předchůdce nové věcnosti, portrétující nový typ sebevědomé a emancipované ženy z prvních dekád dvacátého století.  Na malířových obrazech nechybí žádný z atributů tehdejší moderní ženy usilující o vymanění se ze závislosti na mužském světě: účesy na mikádo, mužské a zejména námořnické obleky apod. Právě k takovému typu ženy Modigliani obrací svůj pohled. Dokonce potlačuje prakticky jakékoliv náznaky, které by divákovi mohly prozradit, z jakého sociálního zázemí vyobrazená žena pochází. Právě v tom předběhl malíř svoji dobu. Obrazy, které kdysi vzbuzovaly skandály, dnes patří k těm nejžádanějším zápůjčkám.

Na postupimské výstavě ovšem nechybějí ani portréty Modiglianiho přátel z pařížské avantgardy, výtvarných umělců i spisovatelů. Vystavená díla doprovází také drobné medailonky a fotografie zobrazených osobností. Výstava také mění legendami ustálený, avšak značně přehnaný obraz Amedea Modiglianiho, italského malíře z židovského prostředí, působícího v okruhu pařížské avantgardy počátkem 20. století, jako drogově závislého alkoholika a sukničkáře.

Kurátoři rozsáhlé výstavy si vypůjčili díla od velkého počtu mezinárodních uměleckých institucí jako jsou vídeňská Albertina, pařížské Centre Pompidou či Musée de l'Orangerie, newyorská Nahmad Collection nebo washingtonská Phillips Collection, turínská Pinacoteca Agnelli, londýnská Tate Modern nebo tamější Courtauld Institute of Art či newyorského Metropolitního muzea umění. Dobový umělecký kontext Modiglianiho tvorby ilustrují díla umělců jako jsou Gustav Klimt, Jeanne Mammen, Pablo Picasso, Natalja Gončarova, Egon Schiele, Paula Modersohn-Becker. Wilhelm Lehmbruck nebo Ernst Ludwig Kirchner. Výstava v postupimském Muzeu Barberini trvá do 18. srpna 2024.

Zdroj: www.museum-barberini.de 

Autor: 
David Růžička - 27. 5. 2024