Rozhovor s umělcem Janem Pištěkem

Jan Pištěk, Foto: Jan Pištěk Jan Pištěk, Foto: Jan Pištěk
Jan Pištěk, Kořeny 2, 2020, olej a akryl na plátně, Foto: Jan Pištěk Jan Pištěk, Kořeny 2, 2020, olej a akryl na plátně, Foto: Jan Pištěk
Jan Pištěk, Helmutovy holky 1, 2020, olej a akryl na plátně, Foto: Jan Pištěk Jan Pištěk, Helmutovy holky 1, 2020, olej a akryl na plátně, Foto: Jan Pištěk

Jan Pištěk je český významný výtvarník, představitel silné generace umělců, kteří se na české umělecké scéně objevili koncem 80. let minulého století.

  1. Jste synem Theodora Pištěka, významného české malíře, kostýmního výtvarníka a scénografa. Očekávalo se od Vás, že se vydáte rovněž tímto směrem?
 
Na tuhle otázku, která mě neúprosně pronásleduje většinu života, už ani nevím, co odpovídat. Tentokrát bych Vás v otcově případě trochu opravil, scénograf tam už nepatří. To ostatní je asi správně.
No a co se očekávalo ode mě? Hlavně abych nedělal ostudu tomu příjmení. Na to otec ve všech situacích úzkostlivě dbal. Tak se o to, už od dětství snažím.
 
  1. Kde čerpáte inspiraci pro svou tvorbu? V roce 2020 jste vytvořil dva obrazy s názvem Helmutovy holky 1 a 2. Předpokládám tedy, že zde Vás inspiroval světoznámý fotograf Helmut Newton.
 
Pokud možno všude tam, kde to neznám, kde jsem poprvé, všímám si věcí, které mě zajímají, snažím se dívat a pamatovat si vjemy, věci, tvary, detaily. Čerpám z vlastních zážitků z cest, fotografii svých, ale i cizích, které mě něčím zaujaly.
To je zrovna případ slavné fotografie Helmuta Newtona. Hledal jsem vhodné akty pro triptych, který jsem chtěl namalovat a žádné mi nevyhovovaly, až jsem si vzpomněl na ty jeho dokonale „kráčející holky“. Modelky, které jsem potřeboval do svých obrazů, jsem si tedy půjčil od něj. 
 
  1. Existují díla, do kterých jste zakomponoval tvář či celou postavu modelky Terezy Maxové. Proč jste zvolil právě ji? 
 
Protože jsem ji osobně poznal. Okouzlila mě svou grácií, elegancí a přívětivostí. Navíc byla tak laskavá, že mi dala vybrat fotografie ze svého soukromého archívu a zajistila od jejich autorů svolení pro další umělecké zpracování. Původně měl vzniknout jeden obraz, ale nakonec z toho vyšla smluvně parafovaná série několika děl. Byla to taková zkouška/výzva, je-li vůbec možné svobodně použít tvář či dokonce akt slavné modelky ve tvorbě jiného umělce.
 
  1.  Na čem momentálně pracujete? Plánujete účast na nějaké společné výstavě, samostatnou výstavu, nebo účast na nějakém projektu? 
 
Momentálně pracuji na nových obrazech a přemýšlím, jestli konečně neudělám trojrozměrné objekty, které by s malbou tematicky souvisely, ale vycházely by z jiného zdroje. Chuť udělat něco podobného mám již dlouhou řadu let. Kromě toho se připravuje do tisku poměrně rozsáhlý katalog, který podrobně mapuje moji výstavu v Čáslavi z přelomu roku 20/21, kterou její pořadatelé s nadsázkou nazvali Výstava, kterou svět neviděl, protože z původně plánované délky trvání čtyř měsíců byla díky lockdownu a vládnímu nařízení den před vernisáží zakázána,  a zpřístupněna až na posledních čtrnáct dní.
Minimálně jednu samostatnou výstavu v Praze plánuji a pokud vše dobře dopadne, mohli bychom se ji dočkat v příštím roce. Navíc se též v příštím roce objevila nečekaná překvapující nabídka projektu (dvojvýstava) s velmi známým člověkem, umělcem, se kterým jsem ještě nikdy nevystavoval.
 

 

 

Autor: 
Andrea Otevřelová - 29.9.2021