Cenná kolekce obrazů ruské avantgardy z Muzea umění v Jekatěrinburgu dorazila na jihočeskou Hlubokou v pravý čas!
Cenná kolekce obrazů ruské avantgardy z Muzea umění v Jekatěrinburgu dorazila na jihočeskou Hlubokou v pravý čas! Mnohými dychtivě očekávaný projekt nejdříve odsunula světová pandemie koronaviru a posléze si kurátoři otřeli pot z čela, když aféra kolem výbuchu muničního skladu ve Vrběticích, poté, co tajná služba ukázala prstem na agenty GRU, značně ochladila vztahy s Ruskem. Převoz unikátního souboru, který neopouští zdi domovského muzea právě často, mohl být totiž na poslední chvíli ještě zastaven! Což by byla obrovská škoda.
Malevič - Rodčenko - Kandinskij a ruská avantgarda, jak byla výstava nazvaná, se i u nás těšila nemalé popularitě. O tom svědčil zejména velký zájem návštěvníků Alšovy jihočeské galerie o tuto výstavu. Koronavirová opatření si vynutila omezený provoz, ale rezervační systém umožnil i za těchto ztížených podmínek poměrně kvalitní organizaci prohlídek.
Výstava sice nebyla velká rozsahem, nabízela ke zhlédnutí pouze 36 obrazů, nicméně šlo o velmi komplexní pohled na netradiční a ve své době velice progresivní směry, které pod vlivem světového umění rezonovaly v Rusku mezi lety 1910 – 1920. Zájem ruských umělců o moderní umění ovšem vyvolal i určitý proces vymezování se vůči cizím vlivům. Rozhodně šlo o neobyčejný umělecký kvas, který později smetla Velká říjnová revoluce, resp. vítězství socialistického realismu jako oficiálního uměleckého stylu v zemích, kde se k moci dostal komunistický režim. Výstava umožnila alespoň nahlédnout podoby legendárních způsobů uvažování ruských umělců, ovlivněných uměleckými směry jako byly kubofuturismus, neoprimitivismus, rayonismus, suprematismus či konstruktivismus. Atmosféru ruských uměleckých experimentů doplnila i smyčka s projekcí slavného avantgardního filmu režiséra Dzigy Vertova Muž s kinoaparátem.
Hvězdnými jmény výstavy byl Kazimir Malevič (jehož slavný obraz Černý čtverec z Treťjakovské státní galerie na Hluboké sice nevisel, ale mohli jsme zde obdivovat malířův obraz Suprematismus z roku 1915) nebo Vasilij Kandinsky. Natalia Gončarovová, další ze zastoupených malířů, se objevila v jihočeské galerii již roku 2011 na samostatné výstavě – v souvislosti s rayonismem, u jehož zrodu stála. Jihočeská galerie se totiž tématu ruské avantgardy věnuje dlouhodobě.