Je Adam od Milana Kuzici Šťastný princ? Kontroverzní socha nahého muže v růžovém chromovaném provedení v sobě snoubí současné zpodobnění biblického Adama s pohádkovou postavou Oscara Wilda. Neorealistické dílo s očima ze syntetických safírů spatří nového majitele již při listopadové aukci prestižní pražské aukční síně v pavilonu Expo 58.
Milan Kuzica je talentovaným současným umělcem s převážně neorealistickou a abstraktní tvorbou. Jeho hlasité výtvarné vyjádření využívá moderní materiály, vyzdvihuje krásu nadčasovosti a prvky kýčovitosti snoubí s vysokým uměleckým projevem. Často ve svých dílech nechává vyniknout také vlastním technologiím. Nyní může veřejnost v aukční síni a galerii Expo 58 Art spatřit Kuzicovo dílo, jehož barevnost bychom v přírodě na první pohled hledali jen obtížně. Sytě růžová lesklá socha nahého muže, stojícího v netradiční póze, totiž využívá koloritu ultrafialového spektra, jež je lidskému oku skrytý, avšak hraje důležitou roli v komunikaci mezi živočichy a rostlinami na různých úrovních. Zvolená barevnost a lesklé provedení navíc kontrastuje se silně maskulinními prvky Adama, který jablkem v pravé ruce odkazuje na biblickou postavu předtím, než byla vyhnána z ráje. Ve výrazu muže je zároveň patrné jisté váhání člověka, zda se má odklonit od marností světa, aby tak odčinil vlastní hřích a mohl být Bohem přijat zpět. Oči ze syntetických safírů ale neskrývají i narcistní a egoistické rysy, navozující otázky, zda jsme jako lidé vůbec schopni správně rozlišit dobro a uvědomovat si dopady vlastního konání.
Otazník visí také nad tím, jestli Kuzicovu sochu můžeme zároveň považovat za šťastnou. Druhý název díla, Šťastný princ, totiž hovoří o pohádkové postavě Oscara Wilda, která se objevila ve stejnojmenném literárním díle autora. Vypráví o nádherné soše prince, který až po smrti pozná skutečné utrpení lidí. Se slzami v očích prosí malou Vlaštovičku, aby rozdala jeho drahokamy a zlato chudým. Vlaštovička nakonec obětuje svůj život, aby mu pomohla. Když oba zemřou, lidé jejich oběť nepochopí a sochu, která se již bez zlata a safírových očí nepyšní svou krásou, zničí. I skutky prince a Vlaštovičky vnášejí do sochy hluboký mravní význam a ukazují, že pravé štěstí spočívá v soucitu, obětavosti a lásce k druhým.
Tuto vizuálně kontroverzní dominantu může veřejnost spatřit na předaukční výstavě úspěšné pražské aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery, která ji bude dražit ve své letošní aukci 9. listopadu vedle díla Bohumila Kubišty, Zdeňka Sýkory, Emila Filly nebo Stanislava Libenského. Exkluzivní pavilon Expo 58 s výhledem na Prahu přitom nechává extravagantní soše Adama vyniknout skrze prosklené řešení galerie a nabízí tak divákům exkluzivní zážitek.



