Talent na poli současné české umělecké scény, Jan Gemrot, s novými ambicemi vstupuje do dalšího roku své malířské kariéry, tentokrát však své dosavadní úspěchy překonává uvedením samostatné výstavy ve státní Katara Cultural Village v hlavním městě Dauhá. Ve spolupráci se zastupující prestižní aukční síní a galerií Adolf Loos Apartment and Gallery odhalí svá dech beroucí díla vzdálené veřejnosti 2. února slavnostní vernisáží. V rozhovoru rozkrývá první poznatky svého úspěchu.
Zabývajíc se osudem člověka, ocitajícího se v současném světě, poutá Gemrot pozornost vnímatelů hlubokými a dlouhodobými, psychologickými a kosmologickými otázkami, precizně zakódovanými v dílech. Ta se letos ocitnou před zraky zcela nového publika v podobě třech tematických částí, shrnutých pod názvem In the Realm of Falcons and Horses. Část první prezentuje cyklus „O dynamice koně a rychlosti sokola“, obsahově se vztahující k mezinárodně prestižnímu festivalu koní „International Arabian Horse Festival“, probíhajícímu ve stejném termínu v bezprostředním okolí výstavních prostor. Druhá sekce výstavy se věnuje tématu „prorůstání“, souvisejícímu s transformací energie a přechodem do dalších forem existence. V sále nalezneme i díla z cyklu „Ega“, představující jakési vniknutí do lidské psýché.
Vaše plátna vycestují zatím nejdál za celou Vaši uměleckou kariéru. Proč jste za jejich cílovou destinaci zvolil právě Katar a jak jste se k této příležitosti dostal?
Obrovský rozmach této země a s tím spojená řada příležitostí samozřejmě láká současné umělce z celého světa. Královská rodina umění štědře podporuje. Moji výstavu zprostředkovala Adolf Loos Apartment & Gallery, která mě výhradně zastupuje. Zájmu katarské státní instituce o mou tvorbu si velice vážím.
Jak dlouho Vám trvalo připravit výstavu, zvláště tak geograficky vzdálenou a v kulturně zcela odlišném prostředí? Jak náročné to pro Vás bylo v porovnání s přípravou výstavy tady v Čechách?
Samozřejmě je to jiné než v Německu nebo u nás, kde bez problémů vystavíte naprosto cokoliv. Od začátku bylo například jasně deklarováno, že prezentace jakéhokoli zobrazení lidského těla je ve státní instituci nemožná. Já se považuji především za figurálního malíře, takže to bylo dost svazující. Na druhou stranu jsem si řekl, že mi to dává určitý mantinel, a nakonec se nám stejně podařilo do výstavy dostat i některé figurální motivy.
Představená díla zahrnují několik olejomaleb, kreseb tužkou na papíře, ale i tisky na látkách. Co hrálo roli při výběru technik?
Abych odpověděl úplně upřímně, musím přiznat, že hlavně logistika. Všechno se muselo dobře převézt a vejít do letadla.
Některé obrazy znázorňují také sokoly zachycené v letu. Co všechno předcházelo docílení takto realistického zobrazení pohybu těchto ptáků?
Já jsem ptačí morfologií fascinován již od své dávné výstavy Bestiario, kde jsem ptáky v obrazech používal jako nositele různých emocí. Jelikož má u nás sokolnictví, stejně jako v Kataru, velkou tradici, můžete v Čechách často na různých akcích narazit na ukázky nácviku lovu sokolů, třeba na maketě robotické vrány. Tam jsem čerpal prvotní vjemy a reference.
Zobrazování koní se, předpokládám, obsahově vztahuje k mezinárodně prestižnímu festivalu koní International Arabian Horse Festival, který probíhá ve stejném termínu v bezprostředním okolí výstavních prostor. Pojí Vás ke koním nějaký osobní vztah?
Moje švagrová dva koně chová a koně má i má sestřenice. Já měl však z koní vždy spíše respekt. Fascinuje mě ale dynamika těch zvířat. V určitých obrazech se hlásím k myšlenkám futuristů, kteří právě toužili zachytit v obrazech pohyb. Některá plátna zase vycházejí z vyprávění mého kamaráda, který mi popisoval, jak těžké bylo, když mu zemřel milovaný kůň, a jak nad jeho hrobem zasadil strom, u kterého na koně vzpomíná. Ten moment, kdy se kůň stává stromem nebo vegetací, a ta životní energie se jen přesouvá do jiné formy – to jsem v některých obrazech pro tuto arabskou výstavu také použil.
Záleží Vám na tom, kdo Vaše díla kupuje?
Záleží, ale nemám to úplně pod kontrolou. Ovšem ti moji sběratelé, které jsem mohl poznat osobně, byli zatím vždycky zajímaví a fajn lidé.
Jak pracujete s nastavením cen svých děl, zvláště když vystavujete mimo český trh?
Veškeré obchodní záležitosti řeší má zastupující galerie. Toto jde mimo mě, a je to tak dobře.
Možnost vystavovat v Kataru je sama o sobě Vaším obrovským úspěchem. Máte ale ještě nějaký svůj ideální cíl, kterého byste si přál v souvislosti s výstavou dosáhnout?
Přál bych si, aby proběhla v pořádku, bez nějakých komplikací, a aby se při převozu nic nezničilo.
Říká nadaný mladý umělec Jan Gemrot, jehož virtuózní a šokující plátna se už delší dobu těší obrovskému zájmu tuzemských sběratelů, odborníků i široké veřejnosti. Zájemci budou moci obdivovat skvostnou tvorbu českého umělce Jana Gemrota v Katara Cultural Village v Dauhá od 3. – 27. února 2025.