V katarském Dohá skončila úspěšná výstava hvězdy malířství 19.století Jeana-Léona Gérome

Výstava “Seeing is Believing: The Art and Influence of Gérôme”. Zdroj: MATHAF: Arab Museum of Modern Art and Lusail Museum, Doha
Jean-Léon Gerome " The Harem in the KIosk", 1870-1875, olej na plátně, sbírka Lusail Museum Doha, Qatar, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Jean-Léon Gerome "Le Barde Noir", 1888, olej na plátně, sbírka Lusail Museum Doha, Qatar , zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery

Během úspěšné výstavy prvního českého malíře Jana Gemrota ve státní galerii Katara Cultural Village v katarském Dohá probíhala v jiné státní galerii i další fascinující výstava slavného malíře 19.století Jeana-Léona Gerome, která skončila 22. února 2025.

Měl jsem možnost ji poslední den osobně navštívit a byl jsem její kvalitou uchvácen.

Na výstavě Seeing Is Believing: The Art and Influence of Gérôme, kterou pořádalo muzeum Lusail ve spolupráci s Mathaf: Arab Museum of Modern Art, bylo vystaveno bylo téměř 400 děl, která do značné míry čerpala z jedinečné sbírky orientalistického umění muzea Lusail. Na výstavě byly představeny významné zápůjčky ze sbírek katarských muzeí a také dalších prestižních institucí po celém světě, jako je Metropolitní muzeum umění v New Yorku a Muzeum islámského umění v Malajsii.

Jean-Léon Gérôme, jeden z nejslavnějších a komerčně nejúspěšnějších evropských umělců 19. století, byl ve své době veleben nejprve jako historický malíř a vizuální vypravěč, který představil mnoha jeho obdivovatelům světy starověkého Řecka a Říma. Největšího úspěchu však dosáhl jako kronikář moderních kultur, národů severní Afriky a Blízkého východu. Gérôme, který opakovaně cestoval do Egypta a Turecka (v letech 1855 až 1880) vytvořil během těchto dobrodružných cest nádherné obrazy povětšinou s orientálními motivy. Ty byly často reprodukovány a rozmnožovány knižně, litografiemi či v pohlednicích prakticky po celé Evropě.

Výstava dokazuje, že Katar je dnes světovou mekkou umění. Kurátory výstavy byly Emily Weeks, Giles Hudson a Sara Raza. Výstavu doprovázel vydaný plně ilustrovaný katalog, který obsahuje nové poznatky o umělci a eseje od kurátorů Christine Peltre, specialistky na orientalistické malířství a profesora dějin umění, Marca Blocha z Univerzity ve Štrasburku.

Autor: 
Vladimír Lekeš - 27.2.2025