Velká očekávání od Sýkory nebo Boštíka a portrét od Šímy

Zdeněk Sýkora: Linie č. 226, 2004, akryl na plátně, 170 x 170 cm, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Václav Boštík: Genesis 1, 1995, olej na plátně 100,5 x 125 cm, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Josef Bolf: Bez názvu, 2004, akryl, barevný šelak, plastová fólie na plátně, 140 x 190 cm, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Josef Šíma: Portrét Bedřicha Feuersteina, 1934, olej na plátně, 61 x 46 cm, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Josef Šíma: Chladné světlo (Lumiére froide), 1969, olej na pláně, 92 x 73 cm, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
František Kupka: Mořská krajina u Trégastelu, 1900–1902, olej na dřevěné desce, 15,8 x 22,3 cm, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery

Do nedělní dražby v Letenských sadech vstoupí celkem 86 položek z oborů malba, kresba či socha. Pestrá přehlídka výtvarných technik pokrývá především české umění 20. a 21. století, dva obrazy nesou dokonce dataci 2024. Katalogové odhady řadí mezi nejdražší díla Sýkorovy Linie č. 226 s prodejními ambicemi až ke 20 milionům korun. Nevídanou sezónu může potvrdit i plátno Václava Boštíka. Pro stále odvážnější zájemce o tvorbu Josefa Šímy bude vedle charakteristických abstrakcí připraven i jeden portrét s autentickou proveniencí.

Jarní aukce společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery před sedmi měsíci nasadila laťku letošní dražební sezóny opravdu vysoko. Historické tabulky se otřásly pod devíticifernou částkou za Kupkovo Početí (přes 126 milionů korun) a pořadatelé se těšili z  téměř třiadevadesátiprocentní prodejní úspěšnosti.

Podzimní aukce, která se bude konat v neděli 10. listopadu v sálech pavilonu Expo 58 Art, se pohybuje ve skromnějších číslech, nicméně o zajímavé ukázky z výtvarného umění posledních sto dvaceti by nouze být neměla. V matematice vyvolávacích cen, které jsou u mnohých děl nastaveny velmi motivačně, hraje prim jedna položka s částkou nad 10 milionů korun a další dvě položky nad pět milionů. Čtyřikrát bude minimální podání začínat nad milionem a dalších dvanáct děl bude startovat nad poloviční sumou (vše včetně provize).

Aukční síň sází na známá jména tuzemských malířů, sochařů či sklářských výtvarníků a u většiny jejich děl akcentují osobitou či prestižní provenienci. Nejobsáhlejší soubor nabízených obrazů, celkem třicet položek, má kořeny ve formativní kolekci brněnského sběratele a mecenáše Richarda Adama. První vlna rozprodeje uměleckého fondu bývalé Wannieck Gallery, poté Richard Adam Gallery, proběhla právě u společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery v dubnové aukci, tehdy výběr čítal jedenáct kusů. 

Touto vlastnickou historií se pyšní i nejslibnější položka listopadového podniku, velké Linie č. 226 od Zdeňka Sýkory. Před dražitele se dostane jako úplně poslední nabídka nedělního odpoledne. Akryl na plátně z roku 2004, který je bohatě publikován i vystavován, by mohl povznést jinak výlsedkově nevalnou letošní sezónu tohoto oblíbence trhu se současným uměním. S grafy Sýkorových ročních prodejů vždy zásadně zamávají exkluzivní kusy jeho lineárních abstrakcí, na něž však letos ještě nedošlo. Za deset měsíců roku 2024 se prodalo přibližně 28 Sýkorových prací, z toho jen jedna malba, raná Krajina z Loun ze začátku 50. let, za více než 420 tisíc korun. Ostatní byly serigrafie za desítky či nižší stovku tisíc. V součtu jde o sumu kolem 3,9 milionu korun vč. orientační provize.

Pokud by se předkládaným Liniím č. 226 podařilo dosáhnout byť jen spodní hranice katalogového odhadu, přes 18 milionů korun vč. provize, autorské maximum z minulého roku by bylo na dohled. Březen 2023 totiž přinesl aktuálně platný Sýkorův rekord za Linie č. 90. U aukční síně 1. Art Consulting se zájemci odhodlali k nákupu v hodnotě bezmála 20 milionů korun. V neděli se kladívko poprvé zvedne na 9,5 milionech korun, tedy na téměř 11,5 milionech korun vč. provize, a odhadní cena osciluje mezi 15 až 20 miliony (tzn. mezi asi 18 až 24 miliony vč. provize).

Druhou nejambicióznější položkou by mělo být metrové plátno Genesis 1 od Václava Boštíka, jenž se o celoroční výsledkovou listinu již strachovat nemusí. Impozantní obrat přes 23 milionů korun (vč. provize) za období od ledna do října táhla především šestice obrazů, z nichž dva vítězné jsou zároveň top 1 a 2 v Boštíkově aukčním curriculu (Rýhování v modré přes 6,5 milionu korun a Počínající se rýhování za 5,5 milion korun). Už vyvolávací cena za Genesis 1, přes 5,8 milionu korun, by do tohoto žebříčku výrazně promluvila. Pořadatelé však cítí sběratelskou energii předchozích měsíců a vyhlížejí konečnou cenu v dosud neslýchaných výškách, mezi 8,5 až 11 miliony korun (vše vč. provize). 

 

Přes milion korun by se mohl u Adolf Loos Apartment and Gallery dostat ještě velmi žádaný Josef Bolf (obraz Bez názvu z roku 2004 za vyvolávacích 847 tisíc korun) a potvrdit tak letošní hvězdnou jízdu aukčními síněmi. Malířova absolutní desítka datuje tři nejdražší příčky do letošního dubna, června a října, všechny v sedmiciferných sumách.

Obdobně nacenili pořadatelé i velkoformátový Lom klasika české malby Jana Merty. Poměrně vysoká startovní částka, těsně přes milion, staví na pěkném dubnovém výsledku z prvního kola rozprodeje sbírky Richarda Adama, v němž obraz Leta zaznamenal téměř 1,5 milionu korun. Autorovi se tím připočetl již třináctý milionový záznam a další by mohl přibýt pozítří. Katalogový odhad se pohybuje mezi 1,8 až 2,4 miliony korun (vše vč. provize).

K osobnímu maximu by mohl zamířit ještě Jiří Petrbok za dvoumetrový sololit Princezny v mlíku III. s vyvolávací cenou přes 205 tisíc korun a odhadem až přes 720 tisíc korun (vše vč. provize).

Vedle kolekce Richarda Adama, která měla svou cílenou akviziční politiku, si pozornost kupujících jistě zaslouží i jedna komorní rodinná pozůstalost, založená na autentických osobních vazbách. V aukční síni Adolf Loos Apartment and Gallery se prezentují čtyři položky z majetku dědiců architekta, scénografa, typografa a všestranného výtvarníka Bedřicha Feuersteina (1892-1936). Dva středně velké akvarely z počátku 20. let, kdy spolu s přítelem Josefem Šímou zajížděl na francouzsko-španělské pomezí, jsou přímo z jeho ruky a představují spíše okrajový kontext tvorby pracovitého třicátníka (vyvolávací ceny přes 36 tisíc, resp. 60 tisíc korun).

Další dvě plátna jsou však naceněna o dva řády výše, neboť jejich autorem je právě architektova spřízněná duše, Josef Šíma. Obraz Mraky a vegetace, signovaný a datovaný k roku 1929, dostal Bedřich Feuerstein darem, k Podobizně z června 1934 jíž seděl malířovi přímo modelem. Jejich mnohaleté přátelství přestálo i vzdálenost tisíce kilometrů, kdy byl Šíma již usazený ve Francii a Feuerstein působil v Tokiu, v architektonickém ateliéru vedeném Čechoameričanem Antonínem Raymondem.

Portrét vznikl až po jejich opětovném setkání, po návratu z Japonska do Prahy, kde se však přemýšlivému a zcestovalému dvaačtyřicátníkovi profesně nedařilo. Těžká životní situace zhoršila jeho duševní problémy a architekt spáchal v květnu 1936 sebevraždu skokem z Trojského mostu. O písemný, obrazový i plánový fond Bedřicha Feuersteina se přepečlivě starala jeho mladší sestra Anna Feuersteinová (1897-1981), jejímž odkazem se obě malby zachovaly dodnes.

O Šímovu méně známou portrétní tvorbu je mezi sběrateli relativně zájem, nejvyšší částka za ztotožněnou podobiznu padla před devatenácti lety u Galerie Pictura (Portrét Zuzky Zgirušky za 6,8 milionu korun). Přítel Feuerstein bude v neděli zahajovat na 2,4 milionech korun a katalogový odhad uvádí jejich navýšení až na dvojnásobek. Středně velký olej Mraky a vegetace s charakteristickou šímovskou plovoucí krajinou je opatřen vyvolávací cenovkou přes 4,8 milionu korun, s výhledem až na dvojnásobný příhozový nárůst.

Do třetice bude Josef Šíma zastoupen téměř metrovým obrazem Chladné světlo (Lumiére Froide) ze závěrečné etapy autorovy tvorby, z roku 1969, tentokrát s ryze zahraniční proveniencí. Pořadatelé si od malby slibují prodej mezi 8,5 až 12 miliony korun, licitaci založí částka přes 7,8 milionu korun. Právě probíhající aukční sezóna napočítala za Šímovy práce obrat téměř 59 milionů korun, na dohled od nejsilnějších let 2016 (přes 71 milionů) a 2023 (téměř 66 milionů). Do finálního zúčtování ještě mají šanci promluvit další předvánoční nabídky tuzemských aukčních síní, z nichž minimálně tři položky avizují možné sedmi či osmiciferné prodeje (vše vč. provize).

Jak se již u společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery stalo tradicí, ani na nedělní aukci nebude chybět ukázka mistrovství Františka Kupky. Komorní olej Mořská krajina u Trégastelu, na dřevěné desce s iniciálovou signaturou, mohl mít charakter drobného daru, neboť jistou dobu dlel v soukromé bretaňské sbírce. Zájemci z řad dražitelů by si měli pro případný nákup připravit minimálně 2,42 milionu korun, katalogový odhad ovšem počítá ještě o milion či dva více. Nabídku doplňuje ještě drobný akvarel z již ryze abstraktní etapy, Kompozice s trojúhelníky, se zahajovací částkou téměř 2,2 milionu korun. Již několik málo příhozů by mohlo dohnat letošní zatím nejžádanější Kupkovu kresbu, větší kvaš z názvem Kompozice, který uspěl před pěti měsíci u Galerie Pictura.

V nedělní aukci si na své přijdou i milovníci skleněné plastiky, figurálního sochařství i mladší klasické malby. V zajímavé interakci svých děl se sejdou například čtyři absolventi ateliéru profesora Zdeňka Berana na pražské Akademii výtvarných umění: Jan Mikulka, Jan Uldrych, Jindřich Hájek a Jan Gemrot.

Autor: 
ART+, Magda Machková , 9. 11. 2024