Vila Tugendhat připravuje unikátní projekt - výstavu umělkyň z výtvarné školy Bauhaus

vila Tugendhat interiér, foto: https://www.tugendhat.eu/
vila Tugendhat, foto: https://www.tugendhat.eu/
výstava Starting at Zero, foto: https://www.tugendhat.eu/
koberec do dětského pokoje od Otti Berger, foto: https://www.tugendhat.eu/
Otti Berger: Hmatový panel, foto: https://www.tugendhat.eu/
Anni Albers: Sítotisk z cyklu Connections, foto: https://www.tugendhat.eu/
Lucie Rie: Soubor knoflíků a broží, foto: https://www.tugendhat.eu/

Brněnská funkcionalistická vila Tugendhat, zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO, vytvořená německým architektem Ludwigem Miese van der Rohe, který v letech 1930–1933 působil jako poslední ředitel výtvarné školy Bauhaus, představí výstavu nazvanou „Starting at Zero“ (Začínat od nuly).

Tato výstava představuje díla tří významných designérek Bauhausu – Anni Albers, Otti Berger a Lilly Reich – společně s rakousko-britskou keramičkou Lucií Rie. Tyto ženy byly průkopnicemi avantgardy, avšak po nástupu nacismu se potýkaly s výzvou znovu si vybudovat postavení v profesním světě.

Anni Albers a Otti Berger byly spolužačkami na Bauhausu a také blízkými přítelkyněmi. Studium textilu a textilní výroby, které spolu absolvovaly, mělo silné kořeny v tradičním ručním tkaní. V září 1930 byl Ludwig Mies van der Rohe jmenován ředitelem Bauhausu v Desavě a od ledna 1932 se Lilly Reich stala mistrovou tkalcovské dílny a oddělení interiérového designu. Reich požádala Otti Berger, aby se ujala vedení tkalcovských a technických kurzů. V letech 1928–1930 Lilly Reich spolupracovala s Miesem van der Rohe na interiérech vily Tugendhat a o jejím významu pro plánování a realizaci interiéru dnes není pochyb.

Keramické dílo Lucie Rie je považováno za jedno z nejvýznamnějších ve svém oboru v průběhu 20. století a úzce souvisí s pracemi Anni Albers, Otti Berger a Lilly Reich. V roce 1938 byla Lucie Rie nucena opustit Rakousko a vyhledat útočiště v Anglii. Aby se uživila, začala vyrábět keramické a skleněné knoflíky. K vidění jsou ale také oceňované keramické vázy a stolní nádobí z dalších období její bohaté tvůrčí kariéry.

Jejich dílo dnes bezpochyby patří k tomu nejvýraznějšímu a nejtrvalejšímu, co ve 20. století v oblasti umění a designu vzniklo.

Otti Berger byla zavražděna v Osvětimi – pravděpodobně hned po příjezdu 6. července 1944. Albers, Reich a Rie, které holocaust přežily, utvářely moderní umění a podařilo se jim „začít od nuly“ poté, co Hitler v roce 1933 prohlásil jejich umění za zvrhlé. Výstava se zaměřuje na těžké období, které prožívaly, když se musely po nástupu nacismu v emigraci znovu prosazovat.

Návštěvníci vily Tugendhat budou mít příležitost vidět středoevropskou sbírku textilií, grafických tisků a keramiky, která je ojedinělá svým zaměřením a rozsahem.

Výstava začíná dnes 27. června 2024 a potrvá do 8. září. (Je přístupná bez rezervace zdarma út–ne 10:00–18:00).

Autor: 
Zdena Růžičková - 27.6.2024