Vzácný neoplastický obraz Jeana Alberta Gorina se letos bude dražit na aukci moderního a současného umění v ikonické budově Expo 58. Jedná se o unikátní dílo, které se na trhu s uměním vůbec neobjevuje

Jean Albert Gorin, Kompozice č. 3 vycházející z rovnostranného trojúhelníku, 1926, email na plátně, zdroj: Adolf Loos Apartment and GalleryJean Albert Gorin, Kompozice č. 3 vycházející z rovnostranného trojúhelníku, 1926, email na plátně, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery
Jean Albert Gorin, Kompozice č. 3 vycházející z rovnostranného trojúhelníku, 1926, email na plátně, zadní strana, zdroj: Adolf Loos Apartment and GalleryJean Albert Gorin, Kompozice č. 3 vycházející z rovnostranného trojúhelníku, 1926, email na plátně, zadní strana, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery

Jedná se o první aukční prodej tohoto unikátního neoplastického obrazu s názvem Kompozice č. 3 vycházející z rovnostranného trojúhelníku, který se v tomto roce bude dražit na aukci současného a moderního umění, Evening Sale Prague, v ikonické budově Expo 58, pořádané aukční síní a galerií Adolf Loos Apartment and Gallery.

Kompozice č. 3 vycházející z rovnostranného trojúhelníku z roku 1926 patří do série, kterou Gorin vytvořil po této výměně dopisů a která značí jeho příklon k neoplastické filozofii a k zásadám malby provedené v neutrálním stylu, založeném na ortogonálním a asymetrickém uspořádání barevných rovin redukovaných na tři základní barvy, k nimž se přidává bílá a šedá. Poměry ploch a hodnot, vymezené horizontálními a vertikálními černými liniemi, jsou výrazem univerzální harmonie evokující harmonii kosmu.

S krouživým rytmem, který vzniká rozvíjením ploch, kontrastuje barevnost Gorinova plátna.

Piet Mondrian o Jeanu Gorinovi řekl, že byl „jediným francouzským neoplastikem“. Vzhledem k tomu, že Gorin skoro všechna svá díla zničil, je tento obraz opravdu unikátní a vzácný.

 

Albert Jean Gorin se narodil roku 1899 v Saint-Émilien-de-Blain, Loire-Atlantique ve Francii. Po skončení první světové války studoval v letech 1919–1922 na Académie de la Grande Chaumière v Paříži. Byl ovlivněn Henri Matissem, Vincentem van Goghem, Paulem Cézannem a expresionisty. V roce 1923 objevil kubismus a byl silně ovlivněn knihou Du Cubisme od Alberta Gleizese. Po určitou dobu maloval v kubistickém stylu. V roce 1925 vytvořil svůj první abstraktní obraz. Krátce experimentoval s kubismem.

V roce 1926 Gorin poprvé spatřil jednu z neoplastických kompozic Pieta Mondriana a jednu z elementaristických kompozic Theo van Doesburga. Přečetl si brožuru Georgese Vantongerlooa L’Art et son avenir. To vedlo ke korespondenci s Modrianem a Vantongerlooem a následně k setkání s Mondrianem v témže roce, které́ bylo počátkem jejich dlouhého přátelství. Přibližně v této době začal Gorin malovat v neplastickém stylu. Gorinův obraz Kompozice č. 3 (1926) je krásnou ranou ukázkou jeho neoplastického stylu. Gorin poprvé vystavoval v dubnu 1928 v Lille se S.T.U.C.A.

V roce 1930 se Gorin zúčastnil první výstavy Seuphorovy nedávno založené skupiny Cercle et Carré. Gorin začal zkoumat neoplastickou architekturu a její prvky. Svůj první neoplastický reliéf vytvořil v roce 1930 a po zbytek meziválečného období tvořil trojrozměrná díla. Mondrian Gorinovu reliéfní tvorbu velmi chválil a říkal, že jde „dále“, než se on sám dostal v malbě.

V roce 1931 byl Gorin jedním ze zakladatelů sdružení umělců 1940. Vystavoval zde společně s Mondrianem a Theo van Doesburgem. Podílel se také na činnosti nové malířské skupiny Abstraction-Création. V roce 1934 se Gorin k tomuto sdružení připojil. V roce 1937 prodal svůj dům v Nort-sur-Erdre a zničil velkou část svých děl, poté se přestěhoval do Le Vésinet. Během druhé světové války (1939–1945) byl Gorin odveden do armády. V roce 1942 se stal válečným zajatcem.

Po propuštění v roce 1944 Gorin znovu začal malovat. Začal také vytvářet reliéfy pomocí ploch zasazených do prostoru a pokračoval ve studiu architektury. Gorin se účastnil mnoha dalších výstav abstraktního umění v Evropě a ve Spojených státech. Vytvářel a fotografoval sochy, které pak ničil, protože neměl místo, kde by je uchovával. Plného uznání se mu dostalo až po velkých retrospektivách, které se konaly v letech 1965–1973 v Nantes, Amsterdamu, Paříži, Grenoblu a Saint Etienne.

Gorin byl největším francouzským žákem Mondriana, ale principy neoplasticismu posunul dále než ostatní a použil reliéfy, které se vyvinuly v nástěnné sochy. Vždy používal základní barvy – jasně červenou, světle žlutou a ultramarínovou modř na bílém a černém pozadí. Jeho polychromované sochy byly na svou dobu velmi neobvyklé. Zůstal sice věrný neoplastické geometrické přísnosti, ale zavedl kruhy a diagonály.

 

Všechna tato špičková umělecká díla, která se objeví ve výběrové aukci, byla pečlivě vybírána, konzultována a prověřována jednotlivými znalci na daného autora. Aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery jako jediná v ČR poskytuje vydražitelům doživotní záruku pravosti.

 

Odkaz na aukční katalog: aloos.cz/katalog

Více na: aloos.cz

 

Termín aukce: 19. března 2023 od 16 hodin

Místo konání aukce: Výstavní síň Expo 58 ART, Letenské sady 1500/80, 170 00 Praha 7

 

Předaukční výstava v Expo 58:

18. února - 18. března 2023 (Po – Ne 10:00 - 18:00)
19. března 2023 (10:00 - 15:30)
otevřeno denně včetně sobot, nedělí a svátků

 

Kontakt:

Adolf Loos Apartment and Gallery

U Starého hřbitova 40/6, 110 00 Praha 1

email: loos@aloos.cz

Autor: 
Julie Jakl - 2.3.2023