Záhadný ženský portrét odhalený pod slavným Picassovým obrazem po více než sto letech zůstával skrytý

Hotový obraz patří k nejranějším příkladům Picassova slavného Modrého období. Zdroj: Artnet NewsHotový obraz patří k nejranějším příkladům Picassova slavného Modrého období. Zdroj: Artnet News
Infračervené snímkování odhalilo skrytý portrét ženy, který Picasso překryl pozdější malbou. Zdroj: Artnet NewsInfračervené snímkování odhalilo skrytý portrét ženy, který Picasso překryl pozdější malbou. Zdroj: Artnet News

Pod obrazem vytvořeným v raném Modrém období Pabla Picassa se díky moderním technologiím podařilo odhalit dříve neznámý portrét ženy.

Picassův obraz s názvem Portrét Mateua Fernándeze de Sota z roku 1901 skrýval víc, než se dosud tušilo. Vědci z londýnského Courtauld Institute of Art během příprav výstavy provedli technickou analýzu díla a pomocí infračerveného a rentgenového snímání objevili skrytý portrét ženy. Picasso pravděpodobně namaloval ženu jen několik měsíců předtím, než plátno znovu použil pro portrét svého sochařského přítele.

Skrytý obraz se vynořoval postupně, jak zařízení snímalo jednotlivé vrstvy barev. Odborníci si už dříve všimli podivných tahů štětcem, které neodpovídaly finálnímu obrazu, ale netušili, co se pod povrchem skutečně nachází.

Žena z podmalby nese rysy, které se objevují i u jiných Picassových pařížských portrétů z téhož období – výrazný účes a jemné rysy obličeje napovídají, že mohla být modelkou, přítelkyní či pouhou známou. Přesný vztah ke slavnému umělci však zůstává neznámý.

Picasso tehdy teprve hledal vlastní výtvarný jazyk. Přechod k Modrému období, v němž převládají melancholické tóny a silnější emoce, je patrný i na tomto díle. Podle odborníků byl důvod přemalování nejen finanční – nové plátno si možná nemohl dovolit – ale i umělecký. Fascinovala ho možnost přetvářet a proměňovat obraz do nové podoby.

I když je portrét ženy překryt vrstvami barvy, její přítomnost v obraze zůstává čitelná. Při pozorném pohledu lze rozeznat část oka, ucha nebo linii vlasů. Tajemná ženská postava tak není jen podkladovým obrazem, ale stává se tichou součástí finálního díla.

Autor: 
Viktorie Kosejková - 19.5.2025