Zdeněk Sýkora a jeho Makrostruktura IV: výjimečné dílo české konstruktivní malby míří do aukce

Makrostruktura IV Zdeňka Sýkory ve výstavní síni Expo 58 ART. Zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery) Makrostruktura IV Zdeňka Sýkory ve výstavní síni Expo 58 ART. Zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery)
Zdeněk Sýkora: Makrostruktura IV (Schwarz-Weiss 72 IV), 1972, olej na plátně, 150 × 140 cm. Zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery)Zdeněk Sýkora: Makrostruktura IV (Schwarz-Weiss 72 IV), 1972, olej na plátně, 150 × 140 cm. Zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery)

Unikátní černobílá malba z roku 1972 bude nabídnuta v aukci Adolf Loos Apartment and Gallery. Obraz představuje zásadní posun v autorově tvorbě a patří mezi ikonická díla geometrické abstrakce.

Zdeněk Sýkora patří mezi průkopníky českého poválečného umění a je vnímán jako jeden z nejvýznamnějších představitelů konstruktivní malby. Jeho Makrostruktura IV z roku 1972 představuje vrcholnou syntézu autorových výtvarných a intelektuálních postupů, které ve své době zásadně ovlivnily vývoj českého i evropského geometrického umění.

Obraz vznikl jako součást černobílé série třinácti tzv. makrostruktur, které Sýkora vytvořil v letech 1971–1973. Tyto práce rozvíjely jeho předchozí struktury – tentokrát ale místo komplexní sítě drobných prvků zvolil zvětšení jejich detailů. Právě tímto zvětšením autor zdůraznil elementární podstatu svých struktur, kdy ostré linie mezi černou a bílou plochou vyjevují ryzí vizuální napětí.

Dílo Makrostruktura IV, někdy také uváděné pod názvem Schwarz-Weiss 72 IV, bylo součástí slavné výstavy Konstruktive Kunst aus der Tschechoslowakei, která proběhla v létě 1972 ve švýcarské Galerii im Erker v St. Gallen. Tato výstava, organizovaná kurátory Dietrichem Mahlowem a Hansem-Peterem Riesem, představila pět nejvýraznějších československých autorů geometrického umění – Zdeňka Sýkoru, Karla Malicha, Huga Demartiniho, Jana Kubíčka a Miloše Urbáska. Sýkorova díla byla publikována v doprovodném katalogu a součástí byly i reprodukce všech pěti makrostruktur, včetně právě této.

Zajímavostí je, že o Makrostrukturu IV tehdy projevilo zájem prestižní Museo de Arte Moderno Jesús Soto ve Venezuele. Přestože si obraz nakonec zakoupil soukromý sběratel, který byl v jednání rychlejší než slovutné muzeum, zůstává tato malba historicky spjata s klíčovými momenty Sýkorovy mezinárodní kariéry.

Zdeněk Sýkora začínal jako krajinář v realistickém duchu, ale v průběhu 60. let se posunul k čisté abstrakci a stal se prvním českým umělcem, který ve své tvorbě systematicky využil výpočetní techniku. Spolu s matematikem Jaroslavem Blažkem vytvářel pomocí počítačových algoritmů náhodně generované kompozice, v nichž hledal nový vizuální řád. Věřil v sílu náhody jako vyššího principu, schopného odhalit vztahy mezi jednotlivými výtvarnými prvky.

Makrostruktura IV patří k nejdůležitějším dílům tohoto přístupu a zároveň naznačuje přechod k pozdějším liniovým obrazům. Právě v těchto černobílých plátnech si Sýkora začal všímat síly linie jako samostatného výtvarného elementu.

Toto mimořádné dílo bude k vidění na předaukční výstavě Adolf Loos Apartment and Gallery v Expo 58 ART, Letenské sady 1500/80, Praha 7. Výstava je otevřena veřejnosti zdarma od 8. října do 8. listopadu 2025 denně mezi 10:00 a 18:00 hodin, a 9. listopadu 2025 mezi 10:00 a 15:30 hodin, včetně víkendů a svátků.

Autor: 
Viktorie Kosejková - 24.10.2025