Až do 4. prosince 2022, každý den včetně víkendů a svátků od 10 do 18 hodin, mohou návštěvníci spatřit unikátní díla včetně oleje od Marie Egner – Jasné jarní ráno v galerii Expo 58 Art v rámci předaukční výstavy a aukce, kterou pořádá renomovaná aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery (www.aloos.cz)
V podzimní aukci se objeví mimořádné dílo od Marie Egner (1850-1940) s názvem Jasné jarní ráno. Jedná se o mistrovský olej na plátně z roku 1894. Obraz pochází z významné soukromé sbírky.
Marie Egner je jednou z nejvýznamnějších rakouských malířek přelomu 20. století. Věnovala se převážně krajinomalbě a malbě květinových zátiší. Poté, co se s matkou přestěhovala do Vídně, studovala u Emila Jakoba Schindlera, stejně jako další dvě nevýznamnější malířky té doby, Tina Blau a Olga Wisinger-Florian. Marie Egner byla součástí okruhu rakouských Stimmungsimpressionisten („Impresionistické nálady“). Skupina spolu trávila letní dny na zámku Plankenberg v Dolním Rakousku. Jejich styl malby byl v letech 1870 a 1900 inspirován francouzskou plenérovou malbou a obvykle se skládá z venkovských scén.
Díla této malířky byla za jejího života vystavena v Rakousku kupříkladu ve vídeňském Künstlerhaus, ale také v Německu a Anglii.
Byla i členkou Asociace umělkyň, umělecké skupiny, jejímž účelem bylo organizovat výstavy a pomáhat umělkyním získat nezávislost a autonomii v uměleckém světě, kde tehdy dominovali muži.
Na obraze Jasné jarní ráno je zobrazen jeden z jejich oblíbených motivů, jarní venkovská scéna s kvetoucími stromy. Ráda zobrazovala idylický a někdy až idealizovaný venkovský život. Na obraze můžeme vidět ženu v selských šatech, krmící kachny a krocany mezi bíle kvetoucími stromy. Vedle ní protéká stavidlem malý potok, vpravo stojí statek. Scénu zakrývá mírně zatažená obloha. Žena má na sobě modré šaty s ohrnutými rukávy a bílou zástěru. V ruce drží dřevěnou misku, jejímž obsahem krmí ptáky. Autorka se vyhýbá tomu, aby na tváři namalovala konkrétní emocionální výraz, ale ponechává tuto interpretaci na divákovi.
Barva oblohy se mění ze světle modré na tmavě šedou. Tento barevný vjem je mistrně zobrazen i v krajině. Zatímco levá polovina snímku září v jarním slunci, bílé květy a louky září svěží světle zelenou barvou, barvy na pravé straně snímku jsou tlumenější. Mraky a stromy jako by vrhaly na potok stín. Obraz vyzařuje neobyčejný klid. K tomu přispívá i klidná, téměř nehybná hladina potoka a ptáci, kteří ženu obklopují. Po potravě se nevrhají zběsile, ale zdá se, že harmonicky čekají, až na ně přijde řada. Egner má také smysl pro detail; na břehu potoka například rostou žluté kosatce nebo sněženky a okolí se zrcadlí na vodní hladině.
Klid motivu se odráží i ve stylu malby. Malba se vyznačuje důsledně měkkými tahy štětce bez tvrdých okrajů. Stejně redukovaná je i barevná paleta, která se skládá především z různých odstínů zelené, hnědé a bílé. Divák má pocit, že se do scény ponořil, jako by právě kráčel po malé cestičce směrem k usedlosti. Když člověk přijme výzvu obrazu, aby opustil hektický svět a vstoupil do klidné scény a setrval v ní, dýchne na něj eskapismus z životní reality.
Veřejnost má tak asi poslední možnost vidět tento unikátní obraz naživo v ikonické budově Expo 58 v Letenských sadech na předaukční výstavě pořádané aukční síní Adolf Loos Apartment and Gallery.
Přitom se jedná o první aukční prodej obrazu, kdy se dílo podobných galerijních kvalit ještě na světovém aukčním trhu nikdy nedražilo.
Otevírací doba předaukční výstavy je každý den včetně víkendů a svátků od 10 do 18 hodin. Vstup je pro veřejnost zcela zdarma.
On-line katalog ke shlédnutí zde: aloos.cz/katalog
Více na: aloos.cz