Díla vzniklá dnes nebo před staletími? Tvorba Marka Škubala promlouvá svou univerzální platností ke každému

Marek Škubal, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery, DOX
Škubal a jeho estetické pojetí smrti, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery, DOX
Škubal snoubí spánek se smrtí, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery, DOX
Škubalova díla budí velké ohlasy, zdroj: Adolf Loos Apartment and Gallery, DOX

Melancholie, samota, úzkost nebo strach. Fascinován Poem nebo Baudelairem záměrně estetizuje často odmítané náměty. Smrt přirovnává ke snění, metabolismem života svých děl Škubal přesahuje generace a překonává pomíjivost trendu. 

Zdánlivá neaktuálnost a nezájem o současné trendy a módy nečiní z tvorby Marka Škubala (*1986) pouze společenskou glosu. Absolvent pražské Akademie se prezentuje nadčasovostí s přáním promlouvat také ke všem minulým i budoucím generacím. Tím se jeho díla stala okamžitě rozpoznatelná ihned poté, co se Škubal objevil na umělecké scéně. I dnes nepřestávají aktivně oslovovat veřejnost. Přesto, že je jeho styl velmi vyhraněný, nepostrádá originalitu, odkazuje k dějinám umění, tvarosloví secese a art deca. Sochami a obrazy vypráví o stavech, emocích a situacích, které jsou společné nám všem. Mladý umělec byl přitahován kontroverzními tématy již od dětství, inspirovala ho estetická teorie Charlese Baudelaira nebo motivy smutku, samoty a šílenství Edgara Allana Poea. Sám se v tvorbě přesouval také k mytologii, otázkám mezičasu nebo transcendence. Během studií začal vytvářet specifické objekty a sochy, zpodobňující mnohonásobně zvětšené tvary hmyzího těla. Následně jeho poznání a inspirace přecházely k tradicím evropské a asijské spirituality. 

Jeho nejnovější kolekce prací ale budí největší ohlasy a snaží se provázet diváka cestou od pomíjivosti k věčnosti. V prvním z jeho aktuálních cyklů, Sopor (Spánek), divák přitom ani netuší, zdali jsou jeho sochy mrtvé nebo snící. Škubal v něm demonstruje blízkou příbuznost spánku se smrtí. Modelované keramické busty vycházejí z posmrtných masek, tedy dávnější tradice odlévání obličeje zemřelého, a nesou odkazy k antice i k umění 19. století. Souborem děl Vanitas poté překonává stále skrývanou a tabuizovanou pozici tématu „odchodu“ člověka a transformuje ji do podoby zcela přirozené a správné, přinášející naději na nový život, všudypřítomný metabolismus i neustálý koloběh stejného. Škubal k přesvědčivosti děl dospíval studiemi skutečných lebek, které ho přivedly k velice naturalistickému a drobnopisnému ztvárnění. Současně se umělec zabývá antickou mytologií, zaniklým světem a navrácením ke kořenům, zastíněným rychlostí a dynamičností současnosti. Jako prostředek svého vyjádření využívá Škubal vedle sochařské práce také kresbu, která rovněž získává v jeho provedení fascinující a rozpoznatelný nádech. Vedle propracovaných detailů se volně stékající barvy a kresby jeví, jako by se doslova rozplývaly před zraky vnímatelů. 

Marek Škubal studoval Akademii výtvarných umění. Následně absolvoval stáž na Taipei National University of the Arts na Taiwanu a postgraduální studium v Ateliéru kresby pod vedením Jiřího Petrboka. Nedávno uvedl úspěšnou výstavu v pražském DOXu. Nyní se připravuje na další skupinovou výstavu, která by měla být k vidění již letos na podzim. 

Autor: 
Klára Pokorná - 17. 6. 2025